Zečja šapica i smanjenje neizvesnosti
Magijski
rituali, pribavljanje talismana i amajlija, posećivanje vidovnjaka i proricanja
sudbine ne zaobilaze savremenu civilizaciju. Čuveni antropolog Klod Levi-Stros
je pisao da su sujeverje i verovanje u magiju toliko rasprostranjeni da bi bilo
opravdano pretpostaviti da je reč o univerzalnim formama mišljenja. Pokušaji da
se ovi fenomeni objasne su brojni, a psihologija kaže da se u priči zapravo
krije nedostatak kontrole. Čovek, nemoćan da sve drži pod kontrolom, oseća
neizvesnost i, pokušavajući da ublaži neprijatnost koja ga je zadesila, smišlja
različite postupke sa ciljem da učini ovaj svet stabilnim i predvidivim mestom
za život.
Ogrnuli
ste se srećnim šalom (premda je napolju 30 stepeni), naoružali se taličnim
olovkama, okačili zečju šapicu oko vrata, a baba je uredno prosula vodu za vama
kad ste izlazili iz stana - proverena formula zahvaljujući kojoj ste u
prethodnom ispitnom roku dobili desetku? Ukoliko ste ubeđeni da je ovo
doprinelo vašem uspehu, moglo bi se reći da ste sujeverni. Niste jedini, mnoge
uspešne ličnosti su bile poznate po korišćenju slične metodologije, među njima
i Pablo Pikaso. A šta kaže nauka?
Sa
psihološke tačke gledišta, ljudi su skloni da se u većoj meri prepuštaju
sujeverju u situacijama sa visokim stepenom neizvesnosti. Kada nismo sigurni u
ishod budućih događaja, oslanjamo se na talije i rituale da bismo uspostavili
određenu kontrolu i da bismo smanjili osećaj uznemirenosti i neprijatnosti.
Prema mišljenju mnogih psihologa, ono što nam sujeverna ponašanja obezbeđuju
jeste iluzija kontrole.
Ipak,
večina nas ne pribegava sujeverju konstantno, a naučnici su utvrdili koje su to
okolnosti u kojima smo skloniji da se oslonimo na pomoć amajlije. Za taličnim
objektom ćemo pre posegnuti kada se nalazimo u okolnostima za koje procenjujemo
da u manjoj meri zavise od nas samih, već da ih više određuju spoljašnji faktori.
Ovakva procena se obično javlja kada je naše ponašanje motivisano spoljašnjim
nagradama, kao što su odobravanje ili pohvala od strane okoline. Sa druge strane,
ljudi su manje skloni da se oslanjaju na talije kada su pokrenuti unutrašnjim
motivima. Budući da u ovom slučaju procenjujemo da ishod u većoj meri zavisi od
nas samih, ocenjujemo i da nam srećni artefakti nisu neophodni.
Istraživanja
ukazuju da su studenti često angažovani u sujevernim postupcima, iako mnogi od
njih negiraju da zaista veruju u njihovu „moć“. Ipak, učestalost pribegavanja
sujeverju se smanjuje sa povećanjem sigurnosti u sopstveno znanje, kao i sa
povećanjem vremena utrošenog na pripremanje ispita.
Neki
istraživači sugerišu da nošenje amajlije ili angažovanje u ritualma ima
pozitivan uticaj na samopouzdanje, te da može voditi boljem postignuću. Ipak, efekat
može biti i suprotan. Često se navodi da je sujeverje povezano sa manje
funkcionalnim ličnim karakteristikama. Između ostalog, studije pokazuju da
sujeverne osobe imaju lošiji školski uspeh, ispoljavaju viši nivo alijenacije i
anomije i spoljašnji lokus kontrole.
Jelena
Marinković
Reference:
Hamerman,
E.J, Morewedge, C.K. (2014). Reliance on Luck: Identifying Which Achievement
Goals Elicit Superstitious Behavior. Personality
and Social Psychology Bulletin, 41(3).
Rudski, J.M., Edwards, A. (2007): Malonowski Goes to College: Factors Influencing Students` Use of Rituals and Superstition. The Journal of General Psychology, 134 (4), abstract
Tobacyk, J., Shrader, D. (1991): Superstition and Self-Efficiacy. Psychological Reports, 68, 1387-1388.
Rudski, J.M., Edwards, A. (2007): Malonowski Goes to College: Factors Influencing Students` Use of Rituals and Superstition. The Journal of General Psychology, 134 (4), abstract
Tobacyk, J., Shrader, D. (1991): Superstition and Self-Efficiacy. Psychological Reports, 68, 1387-1388.
Comments
Post a Comment