Efekat Pigmaliona
Vajar se zaljubljuje u svoju
skulpturu
Mit
o Pigmalionu potiče iz antičke Grčke, a postao je poznat u celom svetu
zahvaljujući čuvenom rimskom pesniku Ovidiju, koji je priču preneo u svom delu
Metamorfoze. Pigmalion je bio vajar raskošnog talenta, u njegovim rukama svaki
komad kamena se pretvarao u skulpture koje su osvajale svojom nestvarnom
verodostojnošću. Ipak, iako majstor svog zanata, Pigmalion je bio povučen čovek
koji je vreme provodio u samoći, okružen samo svojom umetnošću. Jednoga dana
izvajao je predivnu žensku figuru koja je toliko plenila lepotom i
gracioznošću, da se neobični vajar odmah zaljubio u nju. Dao joj je ime
Galatea, „ona koja je bela kao mleko“. Dane i noći je provodio posmatrajući je
i želeći da oženi devojku poput ove lepotice koju je izvajao od slonovače. U
vreme jednog velikog festivala, zaljubljeni vajar odlazi u Afroditin hram gde
moli boginju ljubavi i strasti da mu podari ženu poput njegove voljene statue.
Ganuta njegovom iskrenom ljubavlju, Afrodita odlučuje da mu pomogne, odlazi u
njegov atelje i oživljava skulpturu. Ova ljubavna priča ima hepiend – Pigmalion
i Galatea su živeli srećno do kraja života.
Ljubavna priča koja je inspirsala
generacije
Nakon
Ovidijevih Metamorfoza, priča o Pigmalionovoj i Galateinoj ljubavi ostala je
izvor nadahnuća mnogim umetnicima. Čuveni irski nobelovac, Džordž Bernard Šo,
napisao je ljubavnu komediju Pigmalion, inspirisanu antičkim skulptorom koji
se, zahvaljujući milosti boginje sa Olimpa, ženi svojom neobičnom dragom. Šoova
priča smeštena je u moderno doba i prati avanture profesora Higinsa i gospođice
Elize Dulitl. Delo je prvi put na sceni izvedeno 1912. godine, da bi kasnije
doživelo brojne pozorišne i filmske adaptacije. Među njima je i čuveni mjuzikl "My fair lady", reditelja Džordža Kjukera, sa Odri Hepbern i Reksom Harisonom u glavnim ulogama.
Stara
priča o Pigmalionu podstakla je psihologe da njegovim imenom nazovu jednu
psihološku pojavu. Još 1968. godine Rozental i Džonson osmslili su istraživanje
kojim su želeli da isptaju kako slika koju nastavnici imaju o učenicima utče na
učenike i njihovo postignuće u školi. Psiholozi su učenicima jedne osnovne
škole zadali test inteligencije, a nastavnicma su saopštili da test može da
otkrije učenike čije se sposobnosti brzo razvijaju i koji će brže i više
napredovati od ostalih. Nastavnici su zatim od istraživača dobili imena ovih
najtalentovanijih učenika. „Caka“ je bila u sledećem – Rozental i Džonson su
samo nasumično izabrali učenike koje su nastavnicima predstavili kao
najsposobnije. Između ovih „specijalnih“ učenika i ostalih učenika zapravo nije
postojala nikakva stvarna razlika u inteligenciji. Ipak, zbog istraživačke
manupulacije koju su psiholozi sproveli, razlika je sada postojala „u glavama“
nastavnika. Nakon godinu dana, istraživanje je pokazalo da su „specijalni“
učenici zaista napredovali više od ostalih, iako na početku između njih nije bilo
razlike. Ovaj fenomen psiholozi nazivaju efekat Pigmaliona – pojavu da osoba
ostvaruje visoka postignuća zato što neko od nje očekuje visoka postgnuća.
Nastavnici su od učenika za koje su verovali da su sposobniji očekivali i bolje
rezultate. U skladu sa spostvenim očekivanjima nastavnici su podešavali svoje
ponašanje na času – više vremena u toku nastave posvećivali su ovoj deci i sa
više entuzijazma radili sa njima. Poseban tretman je uticao da ovi učenici
razviju osećanje samopouzdanja i kompetentnosti, usled čega su se više i
efikasnije angažovali u školskim aktivnostima. Kao što je Pigmalionova vera
učinla Galateu stvarnom, tako poverenje nastavnika u visoke mogućnosti svojih
učenika zaista podstiče njihov razvoj.
Comments
Post a Comment